Serwis ESG

Blisko 3000 uczniów i uczennic z Pomorza w projekcie edukacyjnym...

Blisko 3000 uczniów i uczennic z Pomorza w projekcie edukacyjnym Equinor i Polenergii

Blisko 3000 uczniów i uczennic z 11 szkół podstawowych wzięło udział w projekcie edukacyjnym, prowadzonym przez Equinor i Polenergię w regionie słupskim. Celem akcji inwestorów jest szerzenie wśród najmłodszych wiedzy o morskiej energetyce wiatrowej i wynikających z niej korzyściach dla klimatu i regionu. Equinor i Polenergia realizują wspólnie trzy farmy wiatrowe na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 3 000 MW.

W zakończonej właśnie drugiej edycji projektu edukacyjnego „Jedno morze, wiele korzyści. Morska energetyka wiatrowa w moim regionie” uczestniczyło prawie 1500 uczniów i uczennic z pięciu publicznych szkół podstawowych w gminach Ustka i Redzikowo (położonych we Wrześciu, Jezierzycach, Siemianicach, Redzikowie i Objeździe).

W pierwszej edycji, która odbyła się w listopadzie zeszłego roku, udział w projekcie wzięła
podobna liczba uczniów i uczennic ze szkół w Bierkowie, Włynkówku, Zaleskich, Charnowie, Ustce i Łebie. Dzieci i młodzież mieli okazję dowiedzieć się czym jest zielona energia oraz w jaki sposób odnawialne źródła mogą zapobiec niekorzystnym zmianom klimatycznym, a także wzmocnić polskie bezpieczeństwo energetyczne.

W ciągu 30 lat funkcjonowania morskich farm wiatrowych branża będzie potrzebowała tysięcy wykwalifikowanych pracowniczek i pracowników. Edukacja z zakresu offshore wind skierowana do najmłodszego pokolenia, czyli uczennic i uczniów szkół podstawowych, daje im szansę na poznanie tego sektora i wybór właściwej ścieżki dalszego kształcenia. Do projektu zaprosiliśmy szkoły z terenu znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie naszych inwestycji. Zależy nam, aby uczennice i uczniowie z Pomorza dostrzegli w morskiej energetyce wiatrowej możliwości rozwoju zawodowego i osobistego.

Jerzy Zań

Prezes Zarządu Polenergia S.A.

Na projekt edukacyjny złożył się cykl interaktywnych zajęć, dostosowany do grup wiekowych uczniów i uczennic. Wszystko po to, by w atrakcyjny i zrozumiały dla nich sposób przekazać wiedzę o odnawialnych źródłach energii, a także ich roli w transformacji energetycznej Polski. Kreatywna forma zajęć, na którą złożyły się m.in. budowa modeli turbin wiatrowych z surowców wtórnych, a także quizy i zagadki z nagrodami, została dobrze przyjęta przez uczestników. Uczniowie i uczennice starszych klas poznali ponadto nowe zawody związane z branżą OZE, które mogliby w przyszłości wykonywać. Dowiedzieli się także jakie są oczekiwania rynku pracy i pożądane kwalifikacje.

Młode pokolenie ma coraz większą świadomość zachodzących zmian klimatycznych i chce się przyczynić do ich zatrzymania. Wierzymy, że zmiany globalne zaczynają się lokalnie. Dlatego angażujemy się w działania w regionach, w których realizujemy nasze inwestycje. Docieramy z informacją, w jaki sposób morska energetyka wiatrowa może przyczynić się do zahamowania niekorzystnych trendów. Regularne spotkania z mieszkańcami, udział w życiu tych społeczności, ale przede wszystkim edukacja najmłodszych, stanowią doskonałą okazję do bezpośrednich rozmów, w których możemy wskazywać mocne strony morskiej energetyki wiatrowej i korzyści z zielonych rozwiązań.

Michał Jerzy Kołodziejczyk

Prezes Zarządu Equinor w Polsce

Nowy sektor gospodarki stworzy kilkadziesiąt tysięcy atrakcyjnych miejsc pracy, zarówno przy budowie i eksploatacji morskich farm wiatrowych, jak i tych generowanych pośrednio przez dostawców komponentów i usług. Trzy morskie farmy wiatrowe Bałtyk o łącznej mocy do 3 000 MW, realizowane przez Equinor i Polenergię, zasilą odnawialną energią ponad 4 miliony gospodarstw domowych.

Szacuje się, że w całym cyklu tych projektów zatrudnienie znajdzie około 10 000 osób, z czego część na lokalnym rynku pracy. Potrzebni będą specjaliści i specjalistki w wielu dziedzinach: od projektowania konstrukcji morskich i hydrotechnicznych oraz zarządzania projektem, przez prawo ochrony środowiska, prawo morskie i BHP, do pracowników produkcyjnych, serwisowych i usługowych.

Edukacja jest obszarem, do którego Equinor i Polenergia przywiązują szczególną wagę. Obie firmy angażują się w liczne aktywności związane z kształceniem przyszłych kadr na wszystkich szczeblach nauczania. W ostatnim czasie inwestorzy wsparlitakże projekt „Energia wiatru – energia wolności” – program edukacyjny dla 900 uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych powiatu lęborskiego, słupskiego i wejherowskiego, jak również po raz kolejny wzięły udział w targach kariery EDU OFFSHORE WIND w Gdańsku.

Przez cały rok działania informacyjno-edukacyjne prowadzone sątakże w “Centrum informacji o morskich farmach wiatrowych w Łebie”, pierwszej w Polsce stacjonarnej placówce poświęconej morskiej energetyce wiatrowej.

Polenergia od początku 2022 roku wspólnie ze szkołami prowadzi również edukację klimatyczną w ponad 80 placówkach zlokalizowanych przy projektach spółki. To działania w ramach „Graj z nami w zielone!”, autorskiego programu przygotowanego we współpracy z Kulczyk Foundation i UNEP/GRID-Warszawa.

Equinor wspiera z kolei Łebski Klub Żeglarski w ramach Programu „Heroes of Tomorrow”, który skierowany jest do młodych ludzi, chcących się rozwijać i zmieniać świat w dziedzinie nauki, kultury czy sportu.

 

Search results

Szanowny użytkowniku, w zgodzie z założeniami RODO potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych osobowych w tym zawartych w plikach cookies. Dowiedz się więcej.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close